tel: 61 426 13 44 lub tel. 781 861 589 e-mail: glo2@o2.pl Kontrast Standard
A A A

Światowy Dzień Zdrowia

„Ślachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz” („Na zdrowie” Jan Kochanowski). Podmiot liryczny mówiący we fraszce chce przekazać czytelnikowi, że to właśnie zdrowie jest najważniejszą wartością. Każdy z nas bardzo często pogrąża się
w poszukiwaniu urody, majątku, czy też popularności, zapominając, że bez zdrowia wszystko przestaje mieć znaczenie. A więc możemy z tego stwierdzenia wywnioskować, że zdrowie docenia się dopiero w tym momencie, kiedy się je straci. A przecież zdrowie to jedyna wartość, która powinna być dla nas najważniejsza. Bez niego nie będziemy mogli spełniać swoich marzeń, stawiać celów, a przede wszystkim żyć
i normalnie funkcjonować. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie to dobrostan zdrowia fizycznego i psychicznego, a nie tylko brak choroby. Ale od jakich czynników może zależeć to czy jesteśmy zdrowi, czy też nie? Oto kilka z nich:
1. Sen – jest on niezwykle potrzebny dla zachowania zdrowia ciała
i umysłu. Niektórzy uważają nawet, że może być on najlepszym kosmetykiem. Gdy śpimy nasz mózg porządkuje i zapamiętuje nowe informacje, naprawia uszkodzenia. A więc jest on jednym z najbardziej potrzebnych czynników dla zachowania zdrowia oraz regeneracji naszego organizmu.
2. Zbilansowana dieta – jest kolejnym z niezwykle ważnych elementów naszego zdrowia, to również podstawa dobrego samopoczucia. Może ona nam pomóc osiągać bardzo dobre wyniki w nauce, pracy, jak
i sporcie. A więc nie możemy pomijać produktów pełnoziarnistych, olei roślinnych, warzyw i owoców, ryb, drobiu, jajek, orzechów i warzyw strączkowych, produktów mlecznych, czerwonego mięsa i masła, lecz także w niewielkich ilościach białego pieczywa, ziemniaków oraz białego ryżu.
3. Aktywność fizyczna – gdy aktywność ruchowa jest dla nas odpowiednio dobrana sprzyja ona pomnażaniu i zachowaniu zdrowia jak i rozwojowi organizmu. Każda odpowiednio dobrana aktywność fizyczna rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, może rozwijać nasz układ krążeniowo-oddechowy oraz podnosi sprawność i wydajność fizyczną organizmu.
4. Dostarczanie do organizmu odpowiedniej ilości płynów – nie raz słyszymy jak lekarze zachęcają nas do dziennego przyjmowania 2,5 litra wody. Jednak nie zapominajmy także, że możemy jej sobie dostarczyć w postaci herbaty, mleka, zupy oraz soków. Do tego zestawu możemy również podpiąć kawę. Jednak większość niezbędnego nam do życia płynu spożywamy w posiłkach.
Tak więc powtarzając za Walterem Disneyem: „Czas i zdrowie to dwa cenne skarby, których nie rozpoznajemy i nie doceniamy dopóki się nie wyczerpią”.
Tekst: Wiktoria Dardas, klasa 2EP
Foto: Alicja Szczęsna, klasa 2EP