INNOWACJA PO ANGIELSKU
W czerwcu 2019r. zakończyła się realizacja innowacji metodycznej prowadzonej od września 2018r. w grupie o najwyższym poziomie zaawansowania języka angielskiego 2AR1, która składa się z uczniów klas 2a i 2b. Osoby te są również członkami Klubu Międzynarodowego. Głównymi celami projektu były:
- polepszenie i pogłębienie umiejętności i kompetencji językowych oraz komunikacyjnych uczniów
- nauczenie wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
- uatrakcyjnienie procesu nauczania i uczenia się języka angielskiego
- ukazanie różnych strategii skutecznego uczenia się języka
- poszerzenie wiedzy z zakresu różnych, poza j.angielskim, dziedzin – tzw. uczenie się holistyczne
W ramach działań innowacyjnych w ciągu ostatnich dwóch lat wdrażane były następujące zadania i metody podczas zajęć z języka angielskiego:
- Metody oparte na zadaniu – tzw. Task-based learning
- Metody CLIL – omawianie zagadnień z innych dziedzin, np. nauk ścisłych czy humanistycznych w j. angielskim
- Metody CALL (Computer Assisted Language Learning) – wykorzystanie komputerów i smartfonów podczas lekcji j. angielskiego np. do tworzenia prezentacji, projektów czy ćwiczeń na różnorodnych platformach do nauki języków
- wykorzystanie materiałów zawierających element komiczny, np. dowcipy w języku angielskim, filmy i seriale komediowe
- gry i quizy językowe, np. na platformie internetowej “Quizizz”, teleturnieje przygotowane przez nauczyciela, gry planszowe
- projekty indywidualne i grupowe, w tym projekty międzynarodowe
- prezentacje i warsztaty przygotowane przez uczniów na interesujące ich tematy
- debaty oxfordzkie, dyskusje
- tworzenie filmików w języku angielskim
- ćwiczenia leksykalno – gramatyczne online
- wykorzystanie piosenek, lektur, filmów, seriali, dokumentów, gier komputerowych na lekcjach i w domu
- zapraszanie na lekcje osób z innych krajów porozumiewających się w języku angielskim
- spotkania i zajęcia z wolontariuszami z całego świata podczas tygodniowych warsztatów “Euroweek” w Kotlinie Kłodzkiej
- tworzenie realnych sytuacji komunikacyjnych w klasie, tzw. ‘role-play’ czyli odgrywanie ról
- udział w warsztatach i wykładach prowadzonych w j. angielskim
- udział w konkursach językowych
Wszystkie cele założone w momencie wprowadzania działań innowacyjnych zostały osiągnięte. Uczniowie poszerzyli kluczowe kompetencje, zarówno językowe jak i inne niezbędne w dzisiejszym świecie oraz w ich przyszłym życiu zawodowym. Działania innowacyjne będą realizowane w kolejnych latach, gdyż ich skuteczność została potwierdzona podczas ewaluacji.
Źródło: Marta Krówczyńska